Cinta Kami Selamanya

Daisypath Anniversary tickers

Our 1st Hero

Our 2nd hero

Our incoming 3rd baby

28 July 2011

10 months old..

Alhamdulillah...Mikael now 10 months old...horrayy..sekejap nyer masa berlalu..Mikael makin membesar..n Mama Mikael plak makin T.U.A..hahaha

Perkembangan bayi anda semasa usia 10 bulan 

Melakukan pergerakan yang lebih banyak

Ketika bayi berusia 10 bulan, dia selalunya boleh merangkak dengan baik menggunakan tangan dan lututnya, dengan anggota-anggotanya lurus dan tubuhnya selari dengan lantai. Banyak juga bayi yang cuba merangkak sebelum usia 10 bulan tetapi hanya dapat melakukannya dengan baik pada usia ini. Pada usia ini juga, bayi anda boleh duduk dengan yakin dan mungkin boleh berjalan sambil memegang perabot, dan mungkin juga dapat melepaskan pegangannya seketika dan berdiri tanpa sokongan.

Apabila bayi sudah dapat berdiri dengan mengimbangkan badannya, sambil menggunakan objek lain untuk mengekalkan posisi, dia juga akan mencari cara-cara untuk naik ke atas perabot dan juga merangkak naik tangga. Semasa berada dalam posisi berjalan dia akan mengambil langkah dan akan cuba mencapai alat mainan dari posisi berdiri. Langkah-langkah pertama yang menakjubkan ini sebelum dia mencapai perkembangan penuh – yang akan memberi anda senaman yang cukup! – akan tiba tidak lama lagi.


Memegang dengan jari-jemarinya

Jari-jemari bayi anda menjadi semakin lincah. Dia boleh mengangkat objek kecil menggunakan ibu jari dan jarinya dengan tidak perlu mengampukan pergelangan tangannya di atas permukaan yang keras. Dia berminat dengan barang-barang kecil dan akan menjilat-merasanya; ini adalah okey selagi barang itu boleh dimakan dan tidak terlalu kecil sehingga menyebabkan bayi anda tercekik.

Personaliti yang berkembang

Personaliti bayi anda sedang berkembang dengan cepat sekarang. Dia akan mula menjadi sangat sosial, memberikan senyuman besar kepada semua orang atau sebaliknya menjadi lebih penyegan dan menyembunyikan mukanya apabila berjumpa dengan orang yang tidak dikenali. Dia akan mengulangi bunyi, memberikan tanda isyarat tertentu untuk mendapatkan perhatian anda dan mungkin akan melambai-lambai selamat jalan apabila melihat anda menuju ke pintu. Dia juga boleh berfikir dengan sendiri, dan anda akan menyedari ini apabila dia membantah jika diletakkannya dalam kerusi bayi dalam kereta atau dalam kereta tolaknya.

Menangani ketakutan bayi anda

Ada masa-masanya bayi anda akan takut dengan perkara-perkara yang dia tidak faham atau perkara biasa yang sebelum ini tidak menganggunya, seperti bunyi loceng atau telefon. Apabila ini berlaku, perkara yang paling penting yang dilakukan oleh seorang ibu atau bapa ialah bagi menenangkan bayi anda serta meyakinkan dia yang anda ada di situ dan tiada apa-apa yang akan berlaku kepadanya.

Bercakap dengan bayi anda yang ‘bermulut murai’

Mikael bgaya dgn set GAP dr koleksi LittleKidsCollections

Bayi anda sudah mula memahami banyak perkataan dan frasa yang mudah, jadi adalah amat penting untuk anda terus bercakap dengannya. Berikan bayi anda asas kukuh dalam menggunakan struktur ayat yang baik dengan mengulangi sebutannya dahulu, kemudian menyatakan perkara yang sama tetapi menggunakan bahasa yang betul. Sebagai contoh, jika dia meminta "baubau," ulangilah, dengan cara lembut, sebutan yang betul dengan menanyakan, "Adakah kamu mahu minuman?" Pada peringkat ini, perkara paling baik ialah untuk mengelakkan penggunaan percakapan bayi – yang sememangnya menarik, tetapi ingatlah bahawa adalah lebih baik untuk perkembangan bayi anda jika dia mendengar sebutan yang betul.

Walaupun kadang-kala anda akan berasa pelik untuk berbual dengan bayi anda, ini sebenarnya adalah cara terbaik untuk menggalakkan kemahiran bahasanya. Apabila dia mengeluarkan ayat secara meraban, jawablah "Oh, ya ke? Pandainya." Sudah tentu dia akan respon dengan gembira dan meneruskan percakapannya. Lambat laun, anda akan dapat mengenali beberapa perkataan atau tanda isyarat yang boleh difahami, di samping lain bentuk komunikasi seperti menunjuk atau berdengus dengan cara tertentu.
Mikael bgaya dgn set GAP dr koleksi LittleKidsCollections

Memberikan bayi anda deskripsi terperinci mengenai apa yang sedang anda lakukan juga merupakan satu amalan yang baik, seperti menceritakan aksi anda sedang menghiris bawang untuk masakan atau melipat kain. Sambil anda meletakkan bayi anda ke dalam kereta tolaknya, katalah, "Sekarang, mak nak letakkan kamu ke dalam kereta tolak biru. Sekarang, ibu akan mengancingkan kamu dan membuatkan kamu selesa. Okey dah, jom kita ke taman." Anda juga boleh menyanyikan lagu kanak-kanak dengan melakonkan aksi sesuai (sebagai contoh, melambai untuk "selamat tinggal") supaya dia belajar mengenali kata-kata dan frasa-frasa asas.

Bayi akan mula memahami konsep hubung kait. Apabila ini berlaku, dia akan turut menepuk tangannya apabila anda menepuk tangan atau dia mula mengatakan "mama" apabila memandang anda dan "dada" apabila ayahnya masuk ke bilik (walaupun pada mulanya, dia akan menggunakan nama-nama ini secara sembarangan). 


26 July 2011

Header MaMa MiKaeL Bertukar Wajah


Hooray..Mama Mikael berjaya menukar header yg baru..leh la try wat sikit2..agak tak pandai sangat..tp kira ok la tue kn?? 

Blog Mama Mikael pun btukar wajah jugak..cari color yg lembut2 ckit...kalo terang2 sgt, sakit pulak mata kn?? 

Ok, Mama Mikael dh nk balik nie...nk singgah pasar tani sat..sape2 nk ikut???moh ler...;)

20 July 2011

CONTEST???

CONTEST...??????

Short entry...

Mama Mikael rasa mcm nk wat CONTEST...agak2 ader tk sesapa nk join??sbb Mama Mikael x ramai follower :( :( :(

14 July 2011

Percaya Padaku - Ungu

Skrg nie aku tgh kemaruk ngn lagu Ungu yg nie..lirik nyer simple tp maksud yg mdalam..smbil2 aku post lirik n nyanyi2 lagu nie..aku senyum sorg2 jer..sbb kata2 nyer mbawa mksud dlm hidup aku..so mari kita nyanyi n hayati lirik lagu nie sama2 ;)


Last but not least..I dedicate this song to my luvly hubby n my gorgeous son ;)

PERCAYA PADAKU - UNGU

aku tak tahu apa yang ku rasakan
dalam hatiku saat pertama kali
lihat dirimu, melihatmu

seluruh tubuhku terpaku dan membisu
detak jantungku berdebar tak menentu
sepertinya aku tak ingin berlalu

reff:
berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku

ku berikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku

saat ku tahu kau akan pergi jauh
izinkan aku tuk selalu menantimu
untuk katakan ku ingin dirimu (ingin dirimu)

agar kau tahu betapa ku terlalu
mencintaimu aku akan menunggu
hingga dirimu kembali untukku

repeat reff

tolonglah aku bagaimana diriku
ungkapkan itu rasa yang membelenggu
dalam hatiku ku cinta padamu

repeat reff

berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga akhir waktu menjemputku

Anak buah Erin Azreen..

Salam..

Sekali sekala promote blog Little Kids Collections pulak..boleh kn??
Erin nie one of Little Kids Collections customer..dah 2 kali dia beli koleksi pyjamas..1st ari tu Minnie Mouse Pink..n tbaru Elmo Purple..so kt bwh nie gmbr anak buah dia pakai baju2 yg dibeli...

Thanks to Purple Berry a.k.a ErinAzreen

06 July 2011

Mikael mandi swimming pool

Pada 11 Jun yg lepas, Mikael, Mama & Papa g jejalan ke Kuantan..sbb g tgk Auntie Wanie kawin..so kitorg decide terus bcuti2 kt Kuantan..Mama dgn tangkas nye m'booking' Hotel Seri Malaysia utk 1 mlm..tp Mama x sempat n x tpikir plak nk amik gmbr hotel..Gmbr Mikael mandi pool je yg Mama excited nk amik..so kt bwh nie gmbr Mikael enjoy mandi manda ;) ;)



Pelampung Jaws tue br je beli kt Teluk Chempedak..



Mikael menangis xnk duk dlm pelampung...rugi je Mama beli pelampung tue tau...
Ini yg Mikael nk...bebas..aksi Mikael dgn Papa ;)


Seronok Mikael main tepuk2 air..

Lepaskan saya..lepaskan saya..hehehe
Warghh..seronok Mikael main air kn???




Amacam, seronok kn Mikael mandi?? Nasib baik la anak Mama nie x takut air..lain kali kita g jejalan lagi erk syg...

Hehe..next entry Mama masukkan cerita mkn2 kt Kuantan erk..g mkn kt Tg Lumpur.. sedap & berbaloi2..